CENG 500 Sayýsal
Metotlar ve Optimizasyon (3-0-3)
Optimizasyon problemleri, n deðiþkenlerinin uç
fonksiyonlarý, doðrusal programlama ve simpleks method,
doðrusal olmayan programlama, optimizasyonun tanýmý,
optimizasyon problemlerinin uygulamasý.
CENG 501 Ýþletim Sistemleri
(3-0-3)
Eþzamanlý programlamanýn temelleri;UNIX aðýrlýklý, çok
görevli iþletim sistemleri; ortak dýþlama problemi ve
kritik alanlar; semaforlar; ADA randevusu; taþýyýcýlar;
UNIX yapýsý.
CENG 502 Bilgisayar Aðlarý ve
Ýletiþimi (3-0-3)
Veri haberleþmesinin temelleri, bilgisayar aðlarý,
ISO/OSI temel referans modeli, yönlendirme, akýþ
kontrolu, týkanýklýk kontrolu, TCP/IP protokolleri, veri
yollarý, internet, üst seviye protokoller.
CENG 503 Görüntü Ýþleme (3-0-3)
Ayrýk zamanlý sinyaller, yeniden oluþturma, nicemleme,
sayýsal görüntü gösterimi, görüntünün temelleri, görüntü
dönüþtürme, görüntü zenginleþtirme, görüntü
restorasyonu, ayrýmlama, tanýmlama, örnekleme.
CENG 505 Paralel Programlama I
(3-0-3)
Paralel bilgisayarlar, paralel yedekleme, veri
organizasyonu, paralel algoritmalar, paralellik ve veri
iþleme, bilgisayarlarýn sýnýflandýrýlmasý, uygulamalar.
CENG 506 Mikroiþlemciler ve Gömülü
Sistemler I (3-0-3)
Tek-kart-bilgisayarlarýn temel bileþenleri.
Mikroiþlemciler ve mikrokontrolörler. Mikroiþlemci
tabanlý sistemler. Makina dili, assembly dili ile
programlama ve yüksek seviyeli diller. Bilgisayar
mimarisi ve assembly dili. Donaným-yazýlým tasarýmý.
Sayýsal elektroniðin tekrarý ve hafýza modelleri. Temel
girdi/çýktý protokolleri, Kesmeler.
CENG 507 Nöral Programlama (3-0-3)
Sinir aðlarýnýn temelleri. Algýlama, çok katmanlý
algýlama ve geri-çoðalma algoritmalarý. Denetsiz öðrenme
ve kendi kendini organize etme yollarý. Sinir dinamiði
(Hofleid Modeli). Merkezcil taban fonksiyon aðlarý.
CENG 508 Yapay Zeka I (3-0-3)
Doðal olaylarý keþfetmek, hedef azaltmak, çözüm yollarý
bulmak, oyunlar, mantýk, geliþmiþ bilgi temsili,
anlamanýn doðal dili, eþleþtirme, uygulamalar.
CENG 509 Örüntü Tanýmlama (3-0-3)
Makina algýlamasý, parametre tahmini, öðrenme, lineer
ayrýþtýrma fonksiyonlarý, öbekleme, mizansen analizi,
Bayes karar verme teorisi, parametrik olmayan teknikler,
örüntü tanýmlama uygulamalarý.
CENG 510 Paralel Programlama II
(3-0-3)
Öbeklenmiþ paralel bilgisayarlarý kullanarak bilimsel
programlama.
CENG 511 Algoritmalar (3-0-3)
Algoritmalarýn karmaþýklýðý, Alt ve Üst Sýnýr Teorisi.
Bölme ve Yönetme Tasarýmý, Greedy Yaklaþýmý, Dinamik
Programlama, Geri izleme, Dallanma ve Sýnýrlanma, NP
Tamamlama ve NP Sert Problemleri, Belirleyici ve
Belirleyici Olmayan Polinom Tipi Algoritmalar, Þifreleme
Algoritmalarýna Giriþ, Public Key Þifreleme Sistemleri.
CENG 513 Nesne Yönelimli Analiz ve
Tasarým (3-0-3)
Klasik ve modern metodlar, yazýlým geliþtirme
metodlarýnýn karþýlaþtýrmalý analizi. Nesneyle baðlantý.
Coad-Yourdon ve Rumbaugh dizaynlarý ve nesneye dayalý
analiz. Nesneye Dayalý Dizayn(NDD) kriterlerinin
uygulanmasý. UML(Unified Modelling Lang.) ye giriþ.
Parça tabanlý geliþtirme ve dizayna giriþ.
CENG 514 Bilgisayar Grafik Bilimi
(3-0-3)
Grafik programlamada kullanýlan yazýlým ve donanýmlar.
OpenGL ile programlamaya giriþ. Grafiðin temelleri. 2B
ve 3B geometrik dönüþümler. Ýki boyutlu gösterim :
gösterim çalýþma hattý, kesmeler ve pencerelemeler. Üç
boyutlu gösterim : gösterim çalýþma hattý, gösterim
parametreleri, projeksiyonlar, görünüm dönüþümleri,
kesmeler. Görünür yüzey tesbiti. Aydýnlatma modeli ve
yüzey sunumuna giriþ. Iþýn izlemeye giriþ.
CENG 516 Mikroiþlemciler ve Gömülü
Sistemler II (3-0-3)
Mikroiþlemci ve mikrokontrolör kullanan sistemlerin
yazýlým ve donanýmsal dizayný. Hafýza arayüzleme. Temel
giriþ/çýkýþ arayüzleri. Ýc mimari. Adres, veri ve
kontrol hatlarý. Tokalaþma protokolleri ile giriþ/çýkýþ
arayüzleri. Sayýsaldan Analoga dönüþtürücüler. Dalga
þekli üretme deneyimi. Analogtan sayýsala
dönüþtürücüler. Sayýsal voltmeter deneyi. Temel
giriþ/çýkýþ iþletimi. Zamanlayýcýlar ve zamanlayýcý
tabanlý kesmeler.
CENG 517 Doðal Dil Ýþlemenin
Biliþsel Yönleri (3-0-3)
Prolog'un gözden geçirilmesi. DCG gramer ve DCG
ayrýþtýrýcý. Ayrýþtýrýcý algoritmalarý. Anlambilim ve
mantýk. Biliþimsel dilbilim özellikleri. Cümle
yapýlarýnýn incelenmesi. Sonuç çýkarma. Biliþsel yapý.
Anlam belirsizliði çözümü. Çok-bileþenli gramer
yapýlarýnda etkileþim.
CENG 519 Yapay Zeka II (3-0-3)
Bilgi temsil etme. Belirsiz bilgi ve sebeplenme. Sinir
ve inanç aðlarýnda öðrenme. Doðal dil iþleme.
CENG 520 Bilgi Güvenliði (3-0-3)
Bilgi güvenliðinin temelleri, IT-güvenlik risklerinin
tespiti, güvenlik amaçlarý ve politikasýnýn
tanýmlanmasý. Að paketlerinin yakalanmasý ve analizi,
protokol çözümlemesi, güvenlik taramasý ve saldýrýlar.
Sýzma testlerinde teknikler ve araçlar. Derse
katýlanlar, güvenlik risk analizini, IT-güvenlik
mekanizmalarýnýn testini, IP aðlarýnýn taranmasýný,
sýzma giriþimlerinin tespiti ve gözlenmesini
öðrenecektir.
CENG 521 Ýleri Veritabaný
Kavramlarý (3-0-3)
Veri tabaný iþletme sistemlerinin uygulamalarý,
temelleri ve olanaklarý. Baðlantýsal veri modeli: Ýliþki
iþlemleri, iliþkisel cebir, iliþkisel analiz, iliþkisel
veritabaný tasarýmý, fonksiyonel baðýmlýlýklar, normal
formlar. Daðýtýk veritabanlarý, daðýtýl veritabaný
dizayný, daðýtýk sorgu iþleme, rastlantýsal kontrollu
türetim veritabanlarý: yazým ve mantýk sorgu iþleme.
Nesneye dayalý veri modeli, karmaþýk deðerler, ilave
iþlemler. Pratik sorgu dilleri.
CENG 522 Ýleri Nesne-Yönelimli
Programlama (3-0-3)
Nesne-Yönelimli Programlama ve Yapýsal Programlama,
Sýnýflar ve Soyut Veri Tipleri, Kalýtým ve Çoklu
Benzeþme. Arayüzler ve Bileþenler, Nesne-Yönelimli
Programlama ve UML. Grafik ve Görsel Programlama.
CENG 525 Fonksiyonel Programlamaya
Giriþ (3-0-3)
Bu derste fonksiyonel programlamanýn teorisi ve
uygulamasý baþlangýç seviyesinde anlatýlýr. Ýncelenecek
konular þu þekildedir: lambda-hesap, indirgemeler,
Church-Rosser teoremleri, yinelemeli fonksiyonlar,
uygulama detaylarý, yazým ve fonksiyon dillerinin
programcýlýkta kullanýmý. Fonksiyonel yöntemle
programlama yapmak için gerekli analiz, tasarým ve
optimizasyon teknikleri üzerinde durulacak.
CENG 526 Yazýlým Mimarisi (3-0-3)
Yazýlým mimarilerinin gereksinimi, yazýlým geliþtirme ve
üretimi arasýndaki farklar, iþlevsel olmayan
gereksinimler ve mimarinin temelleri, yazýlým
mimarilerinin modellenmesi, yazýlým mimarilerinin
deðerlendirilmesi ve çözümlenmesi, çeliþen mimari
alternatiflerinin çözümlenmesi, mimari gösterim dilleri,
atik yöntemlerin mimarideki rolü, þablon temelli
geliþtirme, arayüz temelli geliþtirme, servis temelli
mimari ve yazýlým üretim bantlarý.
CENG 537 Ýleri Düzeyde Nesne
Tabanlý Programlama (3-0-3)
Nesne tabanlý programlamada ve dizaynda ileri düzeyde
bilgi ve güvenilir, yüksek kalitede programlar
yazabilmek için gerekli becerileri öðrencilere
kazandýrmak dersin hedefleri arasýndadýr. Vurgu modüler
programlama üzerine olacaktýr. C++ ve Java programlama
dilleri kullanýlacaktýr. Programlama becerileri
laboratuvar ortamýnda geliþtirilecektir.
CENG 550 Internet Mimarisi
(Yapýlarý) (3-0-3)
Internet: Internet servisleri, iletiþim
protokolleri.Çeþitli internet servis ve sistemleri
tarafýndan kullanýlan iletiþim sistemlerinin temel
yapýlarý: veri iletiþiminin içeriði (mekanizmalar,
teknikler, prosedürler, yapýlar, mimariler ve bilgi
paketi analizleri). Ders, Uygulamalý Að Güvenliði, Tüm
Að Güvenliði ve Bilgi Güvenlik Testi gibi derslere bir
giriþ olarak verilir.
CENG 557 Yazýlým Kalite Güvencesi
ve Testi (3-0-3)
Yürütme modelleri. Yazýlým kalitesi. Kalite güvencesi.
Kalite metriði. SQA yapýlanmasý. SQA planlamasý. Kalite
standartlarý, CMM, IEEE, ISO(9001). Yazýlým test
teknikleri. Kara kutu ve beyaz kutu testi. Test
stratejileri, birleþme testleri ve sistem testleri.
CENG 558 Daðýnýk Nesne Hesaplama
(3-0-3)
Daðýtýk nesne programlamanýn genel yapýsý, daðýtýk nesne
mimarisi ve ortaseviye teknolojiler, CORBA, nesne
canlandýrma, uzkatan nesne canlandýrmak için iletiþim
protokolleri, IIOP, daðýtýk istemci/sunucu sistemleri
geliþtirme. Ana programlama dili olarak özellikle
istemci/sunucu kýsmý için Java kullanýlacaktýr fakat
sunucu uygulamasý geliþtirmek için C++ da
kullanýlacaktýr.
CENG 567 Veri Madenciliði (3-0-3)
Veri madenciliði nedir? Veri madenciliðinin strateji ve
teknikleri, karar aðaçlarý, baðlama kurallarý, K-Means
algoritmasý ve istatistiksel modeller, Veri madencilði
için kullanýlan araçlar, veri tabanlarýnda bilgi keþfi,
deðerlendirme metodlarý, geliþmiþ Veri madencilði
teknikleri ve akýllý sistemler.
CENG 568 Bilgi Mühendisliði
(3-0-3)
Yapay zekaya ve bilgi tabanlý sistemlere genel bakýþ,
bilgi elde etme metotlarý, bilgi ifade teknikleri,
üretken sistemlerde geri, ileri ve karýþýk zincir
kuralý, çeliþki çözümlemesi, þüphe giderme, tümevarým
kurallarý ve karar aðacý, Örnekler.
CENG 581 Yapýsal Yazýlým
Mühendisliði (3-0-3)
Ticari iþlem modellemesi, iþakýþ tabanlý sistemler,
dinamik nesne modellemesi, adapte olan nesne
modellemesi, görünüþ yönelmesi, kural tabanlý sistemler,
daðýnýk yapýlar ve GRID teknolojileri, Yazýlým iþleme
modelleme ile yazýlým üretim hattý birleþimi.
CENG 590 Y. Lisans Semineri
(kredisiz)
Öðrenciler araþtýrma projeleri konusunda bir rapor
hazýrlayýp seminer verirler.
CENG 591 Özel Çalýþmalar (0-4- 0)
Tezle ilgili yapýlan diðer çalýþmalar.
CENG 595 Bilgisayar
Mühendisliðinde Seçme Konular (3-0-3)
Ders notlarý içeriði, seminer, bilgisayar
mühendisliðinde ki, simülasyon, haberleþme, sinyal
iþleme, bilgisayar yazýlým ve donanýmý konularýndaki son
geliþmeler.
CENG 599 Yüksek Lisans Tezi
(kredisiz)
Öðrenciler bir araþtýrma projesi yapmak zorundadýr. Bu
projenin süresi en az iki dönemdir. Araþtýrmanýn sonuç
kýsmýnda öðrenciler bir tez sunarlar. Tez, Fen Bilimleri
Enstitüsü’nün Tez Yazým Kýlavuzuna uygun yazýlmalýdýr.